Mitt liv med hund


Har nu skapat en ny kategori på bloggen, vår hundträning.
Där jag planerar att skriva hur det går för mig och john-john framöver.
Vill ha ett utrymme där jag kan skriva av mig, hur det går, vad jag förväntar mig och vad jag vill få ut av min och john-johns relation. Detta innebär alltså att denna blogg kommer bli väldigt mycket hund från och med nu, men samtidigt är det ju mitt liv. Jag och min hund, det är vem jag är.

Jag kommer sätta upp mål och tränings-scheman för mig och john-john (lillemannen). Det är alltså inte bara han som ska utvecklas utan även jag. Vi ska bli ett himla bra team.

Kommer först och främst använda mig mycket utav lek, postiv förstärkan och hundgodis.
Belöning inte bestraffning..


Kommentarer
Ida Tallhed säger:

Belöning inte bestraffning.. är nog en bra metod, dock ganska svår tror jag :P Eller de brror på vad man menar med bestraffning. Jag menar är ett strängt "NEJ" en bestrffning eller ordet nej i överhuvudtaget. I så fall är det svårt ;) För att Nej, är något jag anser att är viktigt att hunden kan så man lätt kan få hunden att avbryta en sak den påbörjat som kanske inte är okej. Nu kanske jag babblar konstigt? :P I vissa fall så tycker jag just det där med "Belöning inte bestraffning.." är väldigt svårt. på problem som är svåra att få bukt på tillexempel. Jag menar ibland känns de som att man nästan "måste" ta tag i sin hund och säga "NEJ!". Eller om man provat ALLT för att få sin hund att sluta skälla när det ringer på dörren så kanske man måste hitta ett sätt som funkar. Ibland kan det vara en kombination av belöning och bestrfaaning. Alltså vattensprutan som jag nu börjat använda (somjag skulle börja med förut men de rann ut i sanden). Den är effektiv. Dom blir tyst snabbt (utan att fär den skullen bli rädd för det vill jag så klart inte), och när dom är tyst så får dom sin belöning. Jag vill och försöker också tänka på Belöning inte bestraffning.. men ibland tycker jag att kombinationen belöning och bestraffning är bra. men det beror som sagt på hur man deffinierar ordet bestraffning.. de låter så hemskt :P

2011-05-02 | 23:37:14
Bloggadress: http://idatallhed.se
Pernilla säger:

Jag använder mig BARA av POSITIV inlärning, INGA ryck, slit, slag, trycka ner osv...

Jag BELÖNAR hunden för RÄTT BETEENDE, IGNORERA när hunden gör FEL!! Att förstärka ett önskat beteende med något, som är positivt för hunden, tex: en korvbit eller annat godis, smek, snäll röst, en leksak, ökar ju sannolikheten att hunden själv VILL upprepa beteendet igen!! Jag använder rösten mycket, tex om hunden gör något bra så låter jag GLAD på rösten & gör den nått som den inte får så låter jag ARG på rösten & det FUNKAR alldeles utmärkt!! Det vet jag, för jag har 2 speciella rackare, hi,hi, ;) Jag vet att många inte tror på den positiva inlärningen för dom anser att det tar sån tid & att det inte funkar??? Vad dom nu har fått det ifrån... Jag tror INTE på den "hårda" metoden, det som händer är ju att hunden är tillsammans med mig & gör som jag säger för att den är RÄDD för mig, hmm, så vill man ju inte ha det, man vill ju att hunden ska vara med mig & lyssna på mig för att den tycker om mig & tycker att det är roligt att vara med mig!! :)

Det man oftast glömmer är om man bestraffar hunden så bestraffar man också att den är med mig & belönar jag hunden så belönar jag också att den är med mig.



Vad är John-John för ras?

Han är himla söt<3

2011-05-28 | 21:23:58
Bloggadress: http://gronstacity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback