ibland är mänskligheten ett stort frågetecken.

ibland är det svårt att vara öppen inför en annan människa, jag har jätte svårt att prata med andra människor i min omgivning OM jag inte känner dem mer än väl. Ibland inte ens då, fast oftast kan jag prata med mina närmaste. Förr var det absolut inte såhär, förr var jag hur öppen som helst dock inte alltid åt det trevliga hållet. Men jag kunde prata, var nästan ibland så att det var svårt att vara tyst.

Jag har lyckats bygga upp en spärrmekanism inuti mig, som sätter stop för alla ord, bokstäver och stavelser som jag 'kan' säga. Men som inte alltid är det bästa att säga i alla situationer. Detta har blivit en vana och en klart dålig grund för mig och mitt liv. Jag hatar att stå och prata med folk, jag tänker alltid innan vad ska jag säga, vad ska jag inte säga, vad händer om jag säger så osv. Alltid tänkandet i första hand, vilket gör mig till riktigt jävla svag.

Jag hatar att hålla käften, jag hatar att sitta tyst och kolla på, men har man en gång gjort det, blir det fler och mer gånger. Tillslut har jag glömt hur jag ska öppna min mun, hur jag ska tyda ett begripligt tal som andra förstår.

Skriva har jag aldrig haft några problem med, att vara öppen är hur lätt som helst, orden bara flyger fram på tangenterna, sen att det kan bli fel ordmeningar, eller konstiga formuleringar det bryr jag mig inte om. Så länge jag själv förstår vad jag skriver. Men i talet, allt som kan gå fel går alltså fel. Det blir pinsamt tyst och oehört obehagligt att ens säga en kort mening. Som jo jag mår bra hur mår du själv?..

tankar som far runt i mitt huvud dagen till ära, jag försöker är allt jag kan komma på som försvar till mig själv. Men allt tar tid och det är inte lätt med inga nära kontaker i sin omgivning.



Kommentarer
Henric Svensson säger:

tvärt om för mig, jag kan prata med vem som helst, även om jag inte känner personen, jag är inte precis blyg av mej. men det där med skrivandet, det är jag inte precis bäst på. det är lättare muntligt än skriftligt om det gäller ett prov, eller vad som. Hade önskat att jag hade din talang på att skriva syrran! kram

2010-10-06 | 07:12:48
Bloggadress: http://henricsvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback